PCB De Pelikaan
Boekweitstraat 24
3882 GN Putten
(0341) 357799
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Protestants Christelijke Basisschool te Putten - Samen groeien naar zelfstandigheid

Nieuwsbrief downloaden

Schoolgids downloaden

Verjaardagen

17 Dec- Kady Borgers
22 Dec- Michelle van 't Hoog
23 Dec- Art Kuik
26 Dec- Naomy van den Hoorn
27 Dec- Senna Hahn

Leerlingenzorg

Samen leren rekenen

Klik hier voor de folder "Samen leren rekenen".

De bedoeling van deze folder is om u informatie te geven over wat u als ouder kunt doen om het rekenproces van uw kind te ondersteunen.

Uit de IB kamer (7)

Als je als vader of moeder uw kind wil helpen en weet niet precies hoe dan kunt u altijd in gesporek met de leerkracht aan ideeen komen.
Maar er is ook veel te vinden op het internet,
Een site die speciaal is gemaakt voor u ouders is deze: www.thuisintaalenrekenen.nl
Van harte aanbevolen om van alles te kunnen lezen, weten en doen
Ook www.rekenbeter.nl is een goed adres om met uw kind te oefenen.

Een voorbeeld:

Handig optellen en aftrekken

De volgorde veranderen

Soms kun je de opgave eenvoudiger maken door getallen handig te combineren. Je verandert dan de volgorde van de bewerking.

Let op:

Dit kun je alleen doen als wordt opgeteld of afgetrokken. Moet je ook vermenigvuldigen of delen in dezelfde opgave, dan gelden er andere regels. Zie ook de uitleg: Bewerkingen/ Volgorde van bewerkingen..

Voorbeelden

 18 + 3 + 17 + 2 = 20 + 20

 115 + 23 − 13 – 25 = 90 + 10 = 100

Ouderavond rekenen op PCB de Pelikaan

Een groot aantal ouders was aanwezig op de ouderavond van 3 februari die werd georganiseerd over het rekenonderwijs. Al bijna twee jaar wordt het team van PCB de Pelikaan begeleid door onderwijsmedewerkers van Fenom uit Amsterdam.
Dit  rekenverbetertraject wordt gestimuleerd en begeleid vanuit de PO raad en het ministerie heeft voor subsidiegelden gezorgd.
Deze avond had  tot doel ouders meer inzicht te geven hoe het rekenonderwijs op de dagelijkse werkvloer eruit ziet.
Vergelijkingen met vroeger gaan niet meer op. Om dit duidelijk te maken hadden de medewerkers van Fenom leuke video-opnamen gemaakt waar kinderen bezig te zien waren.
Met belangstelling keken de ouders naar de filmpjes die steeds van commentaar werden voorzien.
Omdat samen groeien naar zelfstandigheid het motto van de Pelikaan is, past dit ook bij het rekenonderwijs van nu. Kinderen moeten nu zelf verantwoordelijk nemen voor hun werk en rekenresultaten.
Activerend leren is een nieuwe term, die leerlingen uitdaagt zelf actief naar oplossingen te zoeken, zonder teveel te hoeven luisteren naar lange instructie van leerkrachten. Dit kan ook samen met andere leerlingen in een groepje of in tweetallen (samenwerkend leren)
Werken met uitgestelde aandacht en zelfstandig verwerken van leerstof geeft de leerkracht meer ruimte om hulpplannen in de groep uit te voeren met kinderen die speciale onderwijsbehoeften hebben. Het duidelijk vertellen wat het leerdoel is en hier later op reflecteren met de leerlingen zijn de verbeterde leerkrachtvaardigheden.
Is het allemaal nieuw ?? Nee het gewone ‘’ouderwetse’’ stampen van de tafels is helemaal geen verkeerde activiteit. Dit moet er zeker in blijven.
Ouders kunnen thuis ook heel veel goede oefeningen  doen om kinderen actief te betrekken bij rekenvaardigheden. Denk maar aan klokkijken en omgaan met geld bij de boodschappen.
Opbrengstgericht werken is een term die de school leert te kijken welk resultaat de leerlingen hebben en stelt de vraag of er ook groei is in de rekenvaardigheid.

Een interessante avond die ouders inzicht heeft gegeven hoe een verbetertraject er uit ziet.

Uit de IB kamer (6)

Natuurlijk wilt u wel eens weten wat je kunt doen als het leesproces  en de vooruitgang niet zo loopt zoals je het had gewenst.
Er zijn heel wat wetenschappelijke stukjes geschreven over leesonderwijs. Het komt in alle gevallen neer op een hele eenvoudige conclusie: meer lezen….leeskilometers maken.
Een van de aan te bevelen manieren, die u thuis ook gewoon kan doen is gebruik maken van leuke teksten, die herhaald gelezen moeten worden. Een hele week (5x) lang dezelfde tekst. !! Verveelt dat niet ? Valt wel mee, want uw kind leert de tekst steeds beter lezen. Het mag best iets moeilijker zijn dan het avi niveau dat ze heeft. Een leuk leesboek op niveau is natuurlijk ook fantastisch. Leesplezier moet er zeker bijkomen. Bibliotheekbezoek is ook aan te bevelen. En NATUURLIJK SPANNEND VOORLEZEN.

Op school zijn leerkrachten weleens bezig met de ralfi-aanpak. Dat kunt u thuis ook doen.

De ralfi-aanpak gaat ongeveer zo:

1. Eerst leest u hardop voor op een manier, die uw kind bijwijzend en meelezend kan volgen. Daarbij bespreekt u moeilijke woorden met een uitleg die te snappen is. Dan lezen we de tekst nog maar eens een keertje. Alleen oefenen kan en mag.

2. Een dag later kunt u met zoon of dochter samen hardop de tekst lezen. Nog niet zo snel want dat komt nog wel. En nog eens praten over de betekenis van eventuele moeilijke woorden. Het is helemaal niet zo’n gek idee om een woordenschrift samen te stellen waarin deze worden opgeschreven met de betekenis erbij.

3. De derde dag leest u eerst de tekst voor en daarna mag uw kind het doen. Moeilijk te lezen woorden mogen direct worden voorgezegd. Daarna nog eens alleen. Praat erover dat het steeds beter gaat en geef complimenten. Dat stimuleert.

4. De vierde dag mag meteen worden gestart met het lezen van de tekst. De aller-moeilijkste stukjes nog een keer voordoen, samendoen  en alleen doen. Nog even controleren of de betekenis van moeilijke woorden nog in het koppie zit. En zou je die al kunnen schrijven ?

5. De laatste dag wordt de belangrijkste dag. Het is de voorleessessie van kind naar ouders. Dat moet lukken, na zoveel oefening. De teksten zou ik fijn bewaren in een mapje zodat die nog eens kunnen worden gebruikt.

Teksten kunt u vinden en  downloaden bij www.ralfilezen.nl

Uit de IB kamer (5)

Regelmatig horen we deze vraag:
Kan ik mijn kind ook helpen met rekenen, taal of spelling ??
Ja, gelukkig wel !! Hoe dan ?? Nou gewoon, door ook de computer te gebruiken. Niet alleen als spelletjesapparaat maar als oefenapparaat.
Er zijn heel veel programma’s te vinden via internet, die echt de moeite waard zijn eens wat beter te bekijken.
Op www.leestrainer.nl kunt u voor bijna alle vakken oefeningen vinden. Voor kleuters t/m  groep 8. Van leesoefeningen tot topografie. Van woordenschat tot rekenen. Prima oefenstof.
Voor spelling is er ook het programma via www.beterspellen.nl, dat je dagelijks via de mail een spellingtestje laat maken. Je kunt er gratis lid van worden en helpt je mee op spelling te verbeteren. Probeer het maar eens. Echt heel leerzaam.
Vind je werkwoordsspelling lastig ? Google eens op werkwoordsspelling…..je komt legio oefeningen tegen. Ook op sites van andere scholen.
Online klas is ook een leuke site. Niet alleen op school te doen, maar ook gewoon thuis.
Je kunt ook gewoon naar www.ambrasoft.nl gaan en daar de thuisversie bestellen van het programma dat wij ook op school gebruiken. (woordenschat, spelling, taal, werkwoorden, tafels, klokkijken, spelletjes)
Misschien een leuk cadeautje in deze sinttijd.

Uit de IB kamer (4)

Positief opvoeden.

Alle ouders krijgen ermee te maken. Alle leerkrachten krijgen er ook mee te maken. Waarmee??

Met opvoeden !!.
Opvoeden is een hele klus. Soms gaat het vanzelf maar dat is lang niet altijd het geval.
Heel vaak hebben we er problemen mee. Het lukt niet altijd en het gaat niet altijd van een leien dakje, zoals dat zo mooi heet.
Het heeft heel veel te maken met afstemming. Afstemming tussen opvoeder en opvoedeling.
Kan je opvoeden leren?
Ja, je kunt er steeds beter in worden. Maar we hoeven het niet helemaal alleen te doen
Er zijn gelukkig tegenwoordig heel veel manieren om ondersteuning te krijgen bij de opvoeding. Zeker als het moeilijk is of moeizaam verloopt.
Positief opvoeden is een kunst en deze kunst wordt ondersteund door een manier van aanpak. TRIPEL P. Dit staat voor Positief Pedagogisch Programma.
Er is ondersteuning voor ieder die opvoedt.
Het Centrum voor Jeugd en Gezin(CJG), ook in Putten, wil van deze TRIPEL  P aanpak uitgaan en dit centrum is voor ieder heel laagdrempelig.
Op school zijn er folders te verkrijgen met meer informatie.
U kunt ook kijken naar de website: www.positiefopvoeden.nl
Er is een opvoedspreekuur bij het CJG van ma-vr van 14.00-16.00 uur.
Meer info: www.cjgputten.nl tel: 799907

Uit de IB kamer (3)

Zooo........bijna zomervakantie. Een periode vrij zijn van schoolbeslommeringen.
Lekker weg uit eigen land. Richting de camping, naar onbekende oorden.
Voor iedereen is het een heerlijke tijd lijkt me zo.

Even terug- en vooruitblikken.
Als ik terugkijk in dit jaar is er weer enorm veel gebeurd. Het rekenverbetertraject is ingezet en we zijn druk in de weer met een nieuw administratie- en leerlingvolgsysteem ParnasSys.
We hebben de zelfstandigheid van leerlingen weer een beetje opgepoetst in het werksysteem GIP,
Deze zelfstandigheid die we graag bij leerlingen zien blijft elk schooljaar een punt van aandacht.

Wat houdt deze zelfstandigheid onder meer in ?
Zou dit haalbaar worden ?
We zien graag dat leerlingen eerst zelf nadenken over een mogelijke oplossing voor een probleem.
We zien graag dat leerlingen niet onnodig met de vingers in de lucht zitten te ,,zwaaien,,om aandacht van de juf of meester te trekken. Meestal gaat het om niets. Vaak kunnen ze  het zelf wel  oplossen.
Het zou mooi zijn dat leerlingen vanuit zichzelf werk goed leren verzorgen.
En het is fantastisch, dat leerlingen samenwerken aan een prima geslaagd werkstuk, dat de aandacht van de hele klas heeft als het wordt gepresenteerd.
En als dit ideaal beeld nog niet is bereikt......dan gaan we vrolijk verder om zelfstandigheid aan te leren bij onze leerlingen.
We hebben niet voor niets in onze missie: Samen groeien naar zelfstandigheid

Uit de IB-kamer (2)

In de leerlingenzorg verandert er regelmatig iets. Vaak worden procedures en protocollen aangepast. Zo ook met dyslexie en de rol die de school en ouders daarin spelen
In samenwerking met Centraal Nederland (onderwijsadviesbureau) is er in onze regio een behandelplaats t.a.v onderzoek(diagnostiek) en hulp aan dyslectische leerlingen.
De vergoeding of een deel er van. m.b.t. onderzoek en behandeling van enkelvoudige ernstige dyslexie is een zaak van de zorgverzekeraar i.s.m  CN. 

Dyslexie is een ernstige beperking bij lezen en spellen, maar kan ook heel lastig zijn bij rekenen. De leerprestaties van deze kinderen vallen zeer tegen. Dyslexie komt voor bij ongeveer 4% van de leerlingen zeggen de specialisten.

De verdere procedure heeft Centraal Nederland mooi in een flyer gezet, waarin veel gestelde vragen uitvoerig worden beschreven. Deze flyer of folder kunt u bij de Interne Begeleider verkrijgen. Heeft u vragen kunt u altijd even binnenlopen

Kijkt u maar eens naar wat verschrijvingen van een kind.

Klurren -verlorren - snoren - luek- gulekeg –heben- stomtrien- sgroefen

Parden- mester- toomaat- bannden- steruke- fakantsi- januwari-  gragt

Eelekties- stroow- drijen- mijsje- alebij- verliren- spigol-

Maar zeker moet u met de leerkracht in gesprek gaan als u twijfelt over de lees- en spellingontwikkeling. Wij kunnen altijd samen zoeken naar een passend antwoord.

Uit de IB kamer

Gelukkig ben ik in mijn kamertje. Vroeger was een hok, maar sinds de verbouwing heb ik een eigen mooi domein.
Al mijn spullen en paperassen liggen voor het grijpen. Al moet ik soms wel even zoeken, want erg veel structuur in overzichtelijk opruimen heb ik niet.
Misschien dat ik het ooit nog eens leer. Laat ik niet te eerlijk zijn over mezelf…… 

Onlangs kwamen Luc en Karsten naar me toe en maakten me blij met een eigen ontwerp pennenhouder. Kijk zelf maar een prachtig ontwerp. (zie foto) Waar je wasknijpers al niet voor kan gebruiken.

Een onderdeel va mijn werk bestaat uit RT- Onderzoek en hulp op onderdelen bij een schoolvak. Soms is het lezen,  maar ook wel eens rekenen.
Het kinderen laten weten en laten ontdekken dat rekenen leuk is, is een uitdaging maar soms ook moeilijk.
Deze som kan ik niet. Wie kan mij helpen ??

De opgave is simpel, de oplossing vraagt wellicht wat denkwerk of wat uitproberen:


Het is duidelijk dat de optelling niet klopt.
Je moet er nu voor zorgen dat de som wel 1111 bedraagt door in de getallen die je bij elkaar optelt, 5 cijfers te vervangen door een nul.

Leerlingenzorg op de Pelikaan

Het zorgzame van de pelikaanmoeder staat ook als voorbeeld voor onze leerlingenzorg. Een heel mooi beeld, maar niet zomaar te realiseren als we spreken over onderwijszorg 

Wat houdt onze leerlingenzorg in ?
We willen proberen te werken met de 1 zorgroute. (de dikgedrukte woorden horen in deze route thuis) Dit is een systematische manier van handelingsgericht werken. (HGW) 

In de groep is de leerkracht de spil van alle onderwijsorganisatie. Hij/zij doet er terdege toe als het gaat om kwaliteit.  Hij is volop bezig een onderwijs menu samen te stellen, dat past bij de mogelijkheden van het kind/groep. Al werkend met de leerlingen worden resultaten bekeken en wordt er geëvalueerd. Logisch dat daardoor verschillende onderwijsbehoeften worden ontdekt. Een groepsoverzicht van toetsgegevens geeft veel duidelijkheid.

In de groep(klas) kunnen dan groepjes worden samengesteld van leerlingen die hetzelfde nodig hebben. Soms kleine groepjes en soms een grote of  toch maar de hele groep. In een groepsplan beschrijft de leerkracht de planning voor een periode en wordt er hard gewerkt aan realisering van de plannen. Hier en daar wordt het bijgesteld als het nodig is.

 Als leerlingen niet voldoende profiteren van het onderwijs, wordt dit besproken in de groepsbespreking. Welke aanpassingen zijn er nodig ? Wat kan er worden verbeterd ?  En wat heeft deze groep kinderen specifiek nodig in deze situatie bij deze leerkracht met dit vak.  

In de leerlingenbespreking  worden kinderen besproken met  specifieke behoeften en  worden de plannen en leerkracht geëvalueerd. Ook ouders moeten hierbij worden betrokken. Zeker als het gaat om een speciaal handelingsplan.

In oudergesprekken kan er informatie worden uitgewisseld, want samen werken we immers aan ‘’onze’’kinderen. Ouders kunnen prima deelgenoot zijn van een thuisplan. En aparte gesprekken met kinderen met de leerkracht leveren vaak ook verrassende en verhelderende gegevens op.

Als blijkt dat alle inspanning onvoldoende resultaat heeft en er allerlei vragen rond leerontwikkeling zijn, is de weg open om samen naar externe zorg te kijken en wordt deze ook gebruikt. U kunt denken aan  hulp van ambulante begeleiding door het speciaal basisonderwijs.(SBAO) of van een andere instantie die leerlingen onderzoekt en/of begeleidt. (Bureau Jeugdzorg, schoolmaatschappelijk werk, Zorgadviesteam (ZAT )of Intraverte
De weg naar externe zorg m.b.t rugzak of verwijzing, als het op school echt niet lukt, gaat via de Permanente Commissie leerlingenzorg (PCL)of de Commisie voor indicatiestelling (CVI).

Maar onze zorg heeft ook te maken met samen groeien naar zelfstandigheid. Hoe gaan we met elkaar om? Zijn we te vertrouwen en kunnen we elkaar een kanjer noemen? De Kanjertraining heeft ons op het spoor gezet om dit in elk geval samen goed te proberen. Er is een pestprotocol, dat de stappen beschrijft, die we nemen  als het een beetje plagen verandert in pesten.

In elk geval hebben we elkaar hard nodig om zelfstandige, goede mensen te worden en te blijven. Ouders, kind en school zijn drie belangrijke peilers van de zorg.

Leuke websites voor ouders, leerkrachten en/of kinderen.

www.kanjertraining.nl
www.leestrainer.nl
www.jufmelis.nl
www.meestermichael.nl
www.sociaalemotioneel.nl
www.weerbaar.info