PCB De Pelikaan
Boekweitstraat 24
3882 GN Putten
(0341) 357799
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Protestants Christelijke Basisschool te Putten - Samen groeien naar zelfstandigheid

Nieuwsbrief downloaden

Schoolgids downloaden

Verjaardagen

22 Dec- Michelle van 't Hoog
23 Dec- Art Kuik
26 Dec- Naomy van den Hoorn
27 Dec- Senna Hahn
29 Dec- Danique Schuit

Groep 8 meester Bob 2011-2012

EHBO diploma

Groep 8 is geslaagd voor het EHBO diploma.
Na een theoretische repetitie voor de vakantie was vandaag het praktisch EHBO examen aan de beurt.
Na een half jaar oefenen met verbanden grepen en theorie werden de kinderen vandaag door leden
van de EHBO vereniging getest op hun kennis en vaardigheden.
Om kwart voor 12 kwam het bevrijdende woord: IEDEREEN GESLAAGD !
33 jongens en meisjes geslaagd, gefeliciteerd.

Natuurlijk mede te danken aan de inzet en hulp van de moeder van Yannick, Rick, Gwyneth en Noah.
Dames ook bedankt.

Schaatsen voor water!

Afgelopen vrijdag zijn we met groep 6, 7en 8 naar Deventer geweest en hebben we geschaatst voor water!
We werden om kwart over 9 opgehaald met twee bussen. In Deventer stonden veel mensen klaar om ons te helpen met schaatsen uitzoeken. Dit ging erg vlot zodat we zo lang mogelijk konden schaatsten. Eenmaal op de baan konden we onze stickers ophalen bij de juiste kleur ballon. En dan natuurlijk snel weer verder om zoveel mogelijk rondjes te schaatsen. Iedereen heeft erg hard zijn of haar best gedaan om zoveel mogelijk rondjes te schaatsen. Veel kinderen hadden het nog nooit gedaan, dus dat was wel even wennen, maar de meeste kregen het al snel onder de knie. Gelukkig waren er ook veel volwassenen die wel even konden helpen. Na 45 minuten te hebben geschaatst, moesten we stoppen. We kregen een appeltje en gingen weer terug naar de bus. Het was een hele gezellig morgen! Sommige kinderen hadden zelfs blaren van het schaatsen, maar bleven vrolijk! Deze dag is omgevlogen, helaas hadden we geen tijd om serieus te werken!

SmartReading

Onderzoek heeft aangetoond dat leerlingen en studenten de grootste moeite hebben met het onderdeel begrijpend en studerend lezen. De SmartReading techniek leert de kinderen op een actieve wijze met de teksten werken, op een manier die het brein plezierig vindt.
SmartReading® is gebaseerd op een leestechniek die de logica van de linkerhersenhelft met het beeldend vermogen van de rechterhersenhelft combineert en ook het lange termijngeheugen naast het korte termijngeheugen. Dit hele breinconcept daagt uit tot het gebruik van alle hersenen met een enorme stimulering voor het leerproces.  
Na jaren leesonderwijs lukt het de meeste volwassenen om een leestempo tussen de 180 en 350 woorden te behalen. De manier van lezen noemen we conventioneel lezen.
Conventioneel lezen is auditief lezen. Als men leest, verklankt men nagenoeg ieder woord. Lezen gaat hierdoor zo snel als spreken. Bovendien is het moeilijk om te onthouden wat er net gelezen is. We zijn snel afgeleid en zitten tussendoor aan andere dingen te denken. Dat komt omdat de informatie niet snel genoeg binnen komt. Deze traditionele leesmethode leent zich uitstekend voor het lezen van verhalende boeken, maar voor het lezen van informatief materiaal is meer nodig. SmartReading biedt nieuwe inzichten die ons potentieel meer benutten.  
Bij SmartReading leren de kinderen visueel te lezen. Een tekst wordt niet per woord, maar als geheel opgenomen middels perifeer zicht waarbij de ogen niet op twee tot drie kernwoorden gefocust zijn, maar op hele tekstgedeelten tegelijk. Om deze blik te oefenen wordt gebruik gemaakt van 3dimensionele prenten.
De hedendaagse mens is voor een groot deel visueel ingesteld en onthoudt dingen beter als hij ze ziet. Vervolgens wordt die informatie als beeld opgeslagen in het langetermijngeheugen, om het op elk gewenst moment weer op te halen. Het brein onthoudt nu eenmaal beter plaatjes dan tekst. Met visueel lezen zijn het de ogen die als lenzen fungeren en het brein die de informatie opneemt in het lange termijn geheugen waarbij de miljoenen hersencellen die met elkaar in verbindingen staan de informatie samenvoegt. Bovendien zal het brein bij visueel lezen meer verbindingen aangaan waardoor het begrijpen toeneemt. Dus hoe sneller we lezen, des te groter ons begripsvermogen.
Een belangrijk inzicht voor wie sneller wil gaan lezen is dat je niet alleen leest met je ogen maar ook met je brein! Je waarneming is namelijk breder dan je denkt en beslaat niet alleen een centraal blikveld met daarin de objecten waar je specifiek naar kijkt , maar ook een perifeer blikveld.
Perifeer zicht wil zeggen dat je blikveld tegelijkertijd op het voorwerp voor je en op de omgeving gericht is. Traditionele lezers gebruiken alleen het centraal blikveld. Snellezers doen daarnaast beroep op hun perifeer gezichtsveld: ze houden bijvoorbeeld hun tekst iets verder van zich af om een breder beeld te krijgen op de tekst. Op die manier zien de hersenen niet alleen de regels die je op dat moment aan het lezen bent, maar tegelijk zien ze wat je al gelezen hebt en verkennen ze wat nog moet komen. Deze ruime manier van lezen vermijdt ook dat je je ogen te strak fixeert en te snel vermoeit.
Naast het perifeer blikveld speelt ook het fotografisch geheugen een rol. Sla een boek een seconde lang open op een willekeurige bladzijde, doe het terug dicht en je mag er zeker van zijn dat je er iets van hebt 'geabsorbeerd': een titel, een woord, een cijfer...


Lees de volgende tekst door en merk op wat er gebeurt. Tip: Hoe sneller u de tekst leest, hoe beter het werkt.

Trbuolzeen: Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het neit uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odmat we neit ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheeel. Dan zal van rehcts naar likns lzeen tcoh ook wel lkuken. Gniieg tcoh?

Deze SmartReading techniek heet turbolezen. Het is even wennen in het begin, maar al snel bemerkt u een gunstig effect op de leessnelheid.  

In het onderdeel "mindmapping" leert men om de hersenhelften aan te sporen tot associatief werken. De sleutel van effectief gebruik van het lange termijngeheugen is niet hóe de informatie erin te krijgen, maar hóe het weer terug krijgen wanneer dat nodig is. Ook u krijgt hier grip op dankzij de Smart-methode.
Spontane associaties geven aanleiding tot een sterke herinnering, maar bewust associaties oproepen gaat nog een stap verder. Mindmapping benut het volle potentieel van het brein, waardoor de gewenste informatie sneller gevonden kan worden en presentaties en spreekbeurten makkelijker voorbereid kunnen worden. Bovendien stimuleert het de werking van het geheugen. Om uw lange termijngeheugen beter te benutten leert u gebruik te maken van geheugenstrategieën: de mnemotechnieken. Romeinse kunstenaars gebruikten al mnemotechnie-ken. Mnè-mon betekent: zich goed herinneren. Mnemotechniek is de geheugenkunst. In het concept SmartReading® worden diverse geavanceerde ontspanningstechnieken aangeleerd om de wisselwerking tussen de linker en de rechter hersenhelft optimaal te laten zijn. Deze technieken bevorderen de rust en concentratie die nodig zijn om de studievaardigheden te verbeteren.  
Middels auditief lezen komen we tot 180 - 350 woorden per minuut. Met visueel lezen kunnen we gemakkelijk rond de 1500 woorden per minuut lezen. Ook het onthouden neemt toe doordat het associatieve component in ons brein toeneemt.

Oktober 44

Afgelopen vrijdag 30 september zijn wij het dorp in geweest om meer te leren over de Razzia die 50 jaar geleden in Putten plaats vond .
Rick, Anouk en Sarah hebben een kort verslag gemaakt van wat ze gezien en gehoord hebben.

Verslag Rick: klik HIER
Verslag Anouk: klik HIER
Verslag Sarah: klik HIER

Vakantieverhalen

De vakantie zit er weer op, maar de kinderen zaten vol verhalen over de afgelopen vakantie.

Klik HIER om deze te lezen.