PCB De Pelikaan
Boekweitstraat 24
3882 GN Putten
(0341) 357799
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Protestants Christelijke Basisschool te Putten - Samen groeien naar zelfstandigheid

Nieuwsbrief downloaden

Schoolgids downloaden

Verjaardagen

17 Dec- Kady Borgers
22 Dec- Michelle van 't Hoog
23 Dec- Art Kuik
26 Dec- Naomy van den Hoorn
27 Dec- Senna Hahn

Groep 6 juf Elma en juf Linda 2011-2012

Schoolreisje

Hierbij een verslag van ons schoolreisje

KLIK HIER

Lees meer...

Feestje in de klas (juffenfeest)

Klik hier voor verhalen van de kinderen

Boerderij

Boerderij
31 mei gingen groep 6 naar een boerderij het was in nunspeet  .
Eerst gingen we naar de kalfjes.
Daarnaar gingen we naar een hooi berg.    
De boer ging alles uit leggen wat hij doet op de boerderij.
Daarnaar kregen we een rond leiding.
Eerst naar de koeien.
Daarnaar gingen we naar een tank er kon
Er kon 2500 liter in. daarnaar gingen we naar een melk ruimte daar was een melk machina er  konden 10 koeien konden er gemelkt worden.
Daarna gingen naar de machines die de boer gebruikte.
Daarnaar gingen we naar de tractors.
Daarnaar gingen we naar het maïs opslag vertelde hij. dat was best leuk.
Daarna gingen we weer naar de hooiberg.
Toen gingen we een vragen maken het was echt Cool bij de boerderij.

Toe  gingen we hooi gevecht doen het was kicken man dat was het later.
Geschreven door: Maikel reijersen

Naar de boerderij

Vrijdag 31mei ging groep 6 naar een boerderij in Nunspeet. Eerst gaf de boer uitleg over de kalfjes,daarna gaf de boer in een hooiberg uitleg over de boerderij.
Daarna gingen naar de stal van de koeien,
er stonden ook zwangere koeien stonden.


Boerderij
Vrijdag 31mei ging groep 6 naar Nunspeet

Eerst gingen we naar de kalfjes
De boer legden dingen  over de
Kalfjes uit daarna gingen we naar de  
hooiberg daar konden we lekker spelen.
toen gingen we naar de koeien het stonk er  wel. toen gingen we naar de melk machine
der konden tien koeien tegelijk in. Toen gingen we naar de melktank.  En toen gingen we naar de machine stal. Daarna gingen we naar de maïs opslag. daarna gingen we naar de koeien die buiten stonde. Se lagen alle maal te grazen. en toen gingen we weer naar de hooiberg en de vragen maken


Boerderij
31 mei 20012 ging groep 6 naar de boerderij.
Eerst gingen we naar de kalfjes er was 1 stier en 1 koe ze waren echt super schattig.
En daarna gingen hooiberg en daar de Jesse D Dee echt super gek de boer legde alles uit  en hou alles werkte in een melk tank kan wel 2500 liter.
We gingen ook naar de melk ruimte en daar zag je de melk machine met 4 spenen aan.
We gingen ook naar de koeien stal daar zagen we een soort borstel waar de koeien zich mee schoonmaakten.
We gingen daarna naar buiten en gingen en toen gingen daarna gingen we naar de tractors.
Daarna gingen we naar het maïs opslag. Dat was kicken.
Daarna gingen we weer naar de hooiberg en daar kregen we een boekje vol vragen over wat we gehoord hadden en hij had wel 100 koeien en die vragen waren best wel makkelijk en daarna als we nagekeken hadden mochten we gaan spelen op de hooiberg we deden hooien gevecht ik peperde Maikel in en toen zat Maikel shirt onder de hooi dit was het was  echt een super leuke boerderij
Geschreven door: Michal Chomiuk.           


Verslag dagje boerderij

Vrijdag 31 mei ging groep 6 op excursie met de bus.
We kwamen aan in Nunspeet bij de boer hij had 100 dieren
We kregen een rond leiding we begonnen bij de kalfjes
We kregen een heleboel uitgelegd toen gingen we naar de koeienstal er werd verteld over wat die oornummers en de banden we liepen toen door naar de melkstel daar kon je 10 koeien tegelijk melken daar naast stond de tank met 2500 liter melk. Daarna gingen we naar en andere stal daar stonden al zijn machines in we liepen naar de opslag van zijn mest en maïs toen gingen we de hooiberg in om vragen te maken daarna kregen we nog een pakje drinken
Dit was mijn verslag groetjes mathijs

Schaatsen

Schaatsen groep 6  7 januari 2012
Groep 6 ging met de fiets naar de ijsbaan het was in bijsteren .
Toen we daar waren ging Michal meteen op de ijsbaan rennen. de meeste hadden schaatsen aan en trokken ze aan. Jesse b en jary zochten ijsstukken en gingen schaats voetballen. Later deed Mathijs en Patrick ook mee en de moeder van Julia was er ook en juf Elma. Juf Elma trok vaak de slee. michal zat ook op de slee en Jesse b trok Michal ook en een. keer trok de juf rik maar rik lag op de slee dus toen struikelde Michal over Rik zijn voeten. op het laatst kreeg Michal ook schaatsen. Jesse d deed heel dom hij ging met een vaart tegen de rand op en ging de lucht in en deed alsof hij superman was. Echt kikken.
Dit verslag is geschreven door: Michal         

Schaatsen groep 6  7 januari
Gisteren ging groep 6 van de school pcb de pelikaan schaatsen in bijsteren het was heel leuk en kinderen zijn gevallen  op het ijs  dian is gevallen op  haar kont  en op haar knie  het deed pijn en dians moeder is nog gekomen met de hond van dians zus en zomege kinderen dachten dat dat guusje en Jesse D ging heel hart schaatsen en viel in de sloot  maat dat deet niet pijn en juf elma haaf ons getrokken met de slee die julias moeder mee het genomen en dian haat schaatsen van mathijs geleent aders kon ze niet  mee schaatsen en juf elma   hat ook schaatsen mee en ze ging hart  alle kinderen gingen achter haar aan en julias moeder ging ook schaatsen .  
HET WAS HEEL LEUK
Groetjes dian



Schaatsen groep 6  7 januari 2012.
Gister gingen we naar de ijsbaan met de fiets het was in bijsteren.
Met de moeder van jullia en juf elma.
Toen we er waren ging Jesse b snel het ijs op.
Het was heel gezellig.
De juf  trok de kinderen op de slee en na een poosje was de juf heel moe geworden.
Flynn die viel 5 keer op het ijs.
Ik vond een en een half uur best kort.
Het was een gezellige dag.

Dit verslag is gemaakt door:flynn          

Schaatsen groep 6 (7-2-12)
Gisteren gingen we inplaats van gym schaatsen op de ijsbaan in bijsteren.
Jesse b. stond al eerst op het ijs met schaatsen en daarna jary zij pakte snel een ijsblok en gingen daar mee voetballen en daarna deden bijna alle jongens mee op een paar na.
De moeder van had een slee mee en dat was heel leuk want juf elma trok ons steeds en als je dan in de bocht kwam dan vloog je er bijna af de juf was na een poosje helemaal kapot.
Geschreven door: Vera

Schaatsen voor water!

Afgelopen vrijdag zijn we met groep 6, 7en 8 naar Deventer geweest en hebben we geschaatst voor water!
We werden om kwart over 9 opgehaald met twee bussen. In Deventer stonden veel mensen klaar om ons te helpen met schaatsen uitzoeken. Dit ging erg vlot zodat we zo lang mogelijk konden schaatsten. Eenmaal op de baan konden we onze stickers ophalen bij de juiste kleur ballon. En dan natuurlijk snel weer verder om zoveel mogelijk rondjes te schaatsen. Iedereen heeft erg hard zijn of haar best gedaan om zoveel mogelijk rondjes te schaatsen. Veel kinderen hadden het nog nooit gedaan, dus dat was wel even wennen, maar de meeste kregen het al snel onder de knie. Gelukkig waren er ook veel volwassenen die wel even konden helpen. Na 45 minuten te hebben geschaatst, moesten we stoppen. We kregen een appeltje en gingen weer terug naar de bus. Het was een hele gezellig morgen! Sommige kinderen hadden zelfs blaren van het schaatsen, maar bleven vrolijk! Deze dag is omgevlogen, helaas hadden we geen tijd om serieus te werken!

NIEUWS UIT GROEP 6

JUFFEN
Zoals iedereen inmiddels waarschijnlijk wel gemerkt heeft, heeft  juf Naomi afgelopen donderdag voor het laatst in groep 6 gewerkt. Ze viert nog wel sinterklaas bij ons in de groep. Van het geld dat de kinderen hebben meegenomen, hebben we 2 leuke voorleesboeken gekocht en een boekenbon, want de juf is gek op boeken! We bedanken haar voor alles wat ze voor de groep heeft gedaan.
Afgelopen vrijdag is juf Linda weer begonnen. We hopen (en rekenen) op een heel fijn schooljaar samen!

SINTERKLAAS
Vorige week hebben we lootje getrokken. Jammer genoeg hebben veel kinderen hun mond al voorbijgepraat, maar dit mag de pret niet drukken. We verwachten van de kinderen (en juffen) dat ze een surprise maken en een gedicht en dat ze dit op maandag 5 december mee naar school nemen. Veel succes ermee!
We volgen op deze dag een doorlopend rooster. Dit betekent dat de kinderen op school blijven eten en om half 2 vrij zijn. Ze nemen hun eigen lunchpakketje mee. Als u i.v.m. werkzaamheden in de problemen komt met de opvang van uw zoon of dochter, kan hij/zij gewoon tot kwart over 3 op school blijven.

SCHAATSEN VOOR WATER
Afgelopen vrijdag hebben de kinderen geschaatst voor water. Ze hebben flink hun best gedaan! Sommige kinderen hebben contant geld opgehaald. We willen vragen of u dit geld voor aanstaande donderdag mee naar school wilt geven.

REKENEN
Hieronder kunt u zien welke onderdelen in de rekentoets aan bod komen. We zijn hier op school hard mee aan het oefenen!

1.            BREUKEN ALS DEEL VAN EEN AANTAL
Voorbeeld: ¼ deel van 28 spijkers = ……
Uitleg
¼ deel is delen door 4
1/8 deel is delen door 8
1/5 deel is delen door ……?

2.           DELEN
Voorbeeld type 42:3 =
Uitleg:
Tot hoever ken je de tafel van 3? 10 x 3 = 30. Dan deel je eerst 30 door 3. Hoeveel houd je dan nog over? Dat deel je ook door 3. Deze getallen samen, vormen je antwoord.
42  :  3  = 14
30  12
10    4

3.           VERMENIGVULDIGEN
Voorbeeld: 10 x 18 =
20 x 18 =
40 x 18 =
80 x 18 =
100 x 18 =
Uitleg:
Kijk goed naar de voorgaande som. Ze hebben allemaal met elkaar te maken!

4.           JUISTE MAATEENHEID BEPALEN
Voorbeeld De auto is 275 …… lang (mm / cm / m / km / m2 / min. / sec.)
Het klaslokaal is ongeveer 50 …… groot.
1 km = 1000 m
1 m = 100 cm
1 m = 1000 mm
M2 = een vierkante meter = een vierkant van een meter bij een meter.

11 oktober 2011

GESPREKKEN
Een deel van de ouders is inmiddels op gesprek geweest. Juf Naomi en ik hebben het als prettig ervaren om op deze nieuwe manier over de kinderen te praten. Als u opmerkingen of tips heeft over deze manier van gesprek voeren (met formulier), dan horen we dat graag. Dit kunnen wij dan meenemen in onze evaluatie.

TAAL
Een hele handige site voor taal is: http://meestermarcelmarkvoort.yurls.net/nl/page/685072. Deze site sluit aan bij de methode die we gebruiken. Thema 1 en 2 hebben we inmiddels afgerond (kan herhaald worden). Deze week zijn we gestart met thema 3.

OSSENMARKT
Woensdag de traditionele ossenmarkt. De kinderen van groep 6 zijn, net als andere jaren, om half 11 vrij.

HERFSTVAKANTIE
Nog een paar dagen en dan is het vakantie. Lekker uitrusten en bijkomen! Geniet ervan!

SCHOVENHORST

Omdat de kinderen uit groep 6 vorig jaar al op zoek zijn gegaan naar het 'geheim van Schovenhorst' (en nog weten wat dit geheim is), hebben we besloten dit maandag niet door te laten gaan. Hiervoor in de plaats gaan we een keer een ander natuur-uitstapje maken. Hierover t.z.t meer. Als u zich hebt opgegeven om mee te fietsen, is dat dus ook niet nodig.

Crea-les

Op vrijdagmiddag heeft groep 6 crea. Met elkaar bouwen en knutselen we de mooiste dingen.
Afgelopen les hebben we met elkaar nagedacht hoe we een hoge, stevige toren kunnen bouwen van papier.
De kinderen gingen enthousiast aan het werk. Ze hebben goed samengewerkt en het resultaat mocht er zijn.
Zelfs een pennenbakje met pennen kon op de meeste toren van papier blijven staan!

3 oktober

SCHOVENHORST
Op maandag 10 oktober gaan we van 9:30 – 11:30 op zoek naar het geheim van Schovenhorst. We gaan hier op de fiets naartoe. Ik zou het fijn vinden als 1 of 2 ouders met ons mee willen fietsen. Wilt u via de mail of aan uw kind doorgeven of u mee wilt?

TAAL
Een zinvolle site met taaloefeningen: http://meestermarcelmarkvoort.yurls.net/nl/page/685072. Op dit moment zijn we bezig met de herhalingslessen van thema 2, maar het is ook prima om alvast te starten met thema 3

TAFELS
Deze week staat de tafel van 6 centraal. Helpt u uw kind met oefenen??

VOORLEESWEDSTRIJD
Volgende week maandag en dinsdag beginnen we met de voorrondes van de voorleeswedstrijd. Iedereen die het leuk vindt mag 5 minuten uit zijn/haar boek voorlezen. Hieronder een paar tips waar je op kunt letten. Op donderdag of vrijdag voor de herfstvakantie mogen de beste voorlezers uit groep 5 t/m 8 nogmaals hun verhaal voorlezen en wordt de beste voorlezer van de bovenbouw gekozen.
HOE LEES IK GOED VOOR
Iedereen kan voorlezen! Vooral je zelf blijven dat helpt. Nog een paar voorleestips:
•    Lees niet te snel voor. Neem de tijd of zoek een korter fragment. je hoeft de vijf minuten (inclusief de inleiding) niet perse vol te maken.
•    Spreek duidelijk. Gebruik je eigen stem.
•    Let op de juiste klemtonen. oefen eens hardop en vraag of iemand daarop wil letten.
•    Probeer contact te houden met je publiek. Houd je boek dus niet voor je gezicht en probeer zo nu en dan de mensen in de klas aan te kijken.
•    Probeer niet toneel te spelen. Het gaat niet om leuke stemmetjes of o grote gebaren, maar om boeiend voorlezen.
•    Je kunt wel je stem gebruiken om de sfeer van het verhaal duidelijk te maken. Je kunt hard (niet te hard) en zacht afwisselen. Je kunt in tempo variëren. Je stem kan bedroef, blij, boos, dreigend of geheimzinnig klinken, als het maar past bij het verhaal.
•    Schreeuw nooit.
•    Verspreken is niet erg. Goed ademhalen en rustig opnieuw beginnen.